Belgen veroveren Nederlandse boardrooms

0
1049

Steeds meer Belgen hebben hun plek gevonden aan de top van het Nederlandse bedrijfsleven. Ze hebben de macht over het Nederlandse bier, de grote Nederlandse kranten en water- en energiebedrijven. Terwijl Nederland opkijkt naar deze besluitvaardige Belgen, zien ambitieuze Nederlandse managers hun doorstroomkansen verkleinen. Dat hoeft niet mits ze de Belgische aanpak leren herkennen en toepassen. Dat concludeert journalist en auteur Gerd de Smyter in het nieuwe boek ‘Belg in de boardroom’.

Wat heeft ervoor gezorgd dat deze Belgen op die ene stoel zitten en niet een Nederlander? Wat doen ze ‘anders’ dan Nederlanders aan de top? De Smyter zocht de Belgen in de Nederlandse boardroom op en ontdekte de ‘Belgische aanpak’, waar ambitieuze managers nog iets van kunnen opsteken.

Belg in de Boardroom

“Ik durf vraagtekens bij de regels te zetten en dat vinden ze in Nederland confronterend. Terwijl dat juist kan leiden tot nieuwe inzichten!”, zegt uitgever Christian Van Thillo. Hij is inmiddels eigenaar van vier grote Nederlandse kranten. Naast de biermerken Heineken en Grolsch staat ook bij TomTom, Essent, Vitens en Esso een Belg aan het roer. Ze worden als diplomatiek, kostenbewust en besluitvaardig ervaren. In de boardroom durven ze knopen door te hakken waar de Nederlandse polder geen raad mee weet.

Belgen weten meer, Nederlanders weten beter
“Leiding geven aan een Nederlands team zet je als Belg op scherp”, licht De Smyter toe. “Alles wat voorheen vanzelfsprekend was, lijkt opeens niet meer te werken. Wat vroeger een ‘ja’ was, is nu een standaard ‘ja, maar’ of ‘hoezo’ geworden.”

Voor het boek heeft De Smyter met twaalf medelandgenoten in Nederland gesproken. Een divers gezelschap vrouwelijke en mannelijke bestuurders in alle geledingen van het zakenleven. Uit de gesprekken ontstaat een beeld van hun aanpak en hoe ze hun weg hebben gevonden. Zo wordt duidelijk dat de cultuurverschillen in het bedrijfsleven van beide landen groot zijn, maar goed overbrugbaar. Meer nog, beide culturen kunnen elkaar juist versterken. En dat bewijzen deze Belgen in de boardroom in het boek.

Top 5 focuspunten Belgische aanpak
1. Durf beslissingen te nemen
2. Los eerst het probleem op, denk daarna aan het beleid
3. Durf tegen de regels in te gaan
4. De rechte weg is niet altijd de kortste
5. Controleer of je vertrouwen gerechtvaardigd is

Over de auteur
Gerd De Smyter (1981) is Belg en journalist. Voor de opleiding journalistiek verhuisde hij naar Nederland waar hij nu ruim tien jaar werkt. Bij BNR Nieuwsradio leerde hij hoe je succesvol leiding geeft aan een creatieve redactie. Daarnaast duidt hij ook het nieuws als correspondent voor Vlaamse media.