Belangstelling voor uitvaart groeit

0
665

Het uitspreken van persoonlijke wensen voor een begrafenis of crematie komt steeds meer uit de taboesfeer. Maar liefst 87 procent van de respondenten geeft aan hier thuis over te spreken. Dat blijkt uit onderzoek van Yarden Uitvaartorganisatie, uitgevoerd door research & consultancy bureau MarketResponse, onder 600 bezoekers van de landelijke Open Dag die gisteren werd gehouden. De belangstelling voor de gang naar het hiernamaals is groeiende: circa 10.000 mensen bezochten één van de 36 uitvaartcentra, crematoria en begraafplaatsen die hun deuren openden.

Iets meer dan de helft van de ondervraagden – 52 procent – bekijkt de uitvaart nog vrij traditioneel: 39% van de respondenten geeft aan een eenvoudige uitvaart te willen, 13% kiest voor een ingetogen sfeer. 16 procent van de ondervraagden wil een feestelijke sfeer. De overige respondenten noemen kleurrijk (12 procent), Bourgondisch (6 procent), religieus (6 procent) of spiritueel (5 procent) als de gewenste sfeer. Slechts 3 procent van de mensen weet het nog niet.

Hoewel nog steeds populair (40 procent), willen de meeste respondenten geen koffie en cake meer laten serveren tijdens hun uitvaart. 19 procent wil graag tapas en rosé, 15 procent een high tea, 11 procent bier en bitterballen en 9 procent kiest voor een heel exclusief buffet met champagne en toast. 6 procent van de respondenten moet nog even nadenken over wat er zal worden voorgeschoteld.

Veel Nederlanders willen graag iets meenemen in hun kist. Bijvoorbeeld tekeningen van kinderen of kleinkinderen (32 procent), foto’s van dierbaren (20 procent), een aandenken aan een hobby (7 procent), een mobiele telefoon (4 procent) of sieraden (2 procent). 20 procent van de respondenten wil niets meenemen in zijn of haar kist, 16% geeft aan het niet te weten.

Vooral ouderen kijken nog traditioneel naar hun uitvaart. Zo zijn koffie en cake vooral populair bij ouderen en tapas en rosé bij jongeren. Ouderen kiezen vaker voor een eenvoudige uitvaart, waar jongeren kiezen voor feestelijke en kleurrijk. Ook nemen ouderen bij voorkeur niets mee in hun kist. Jongeren willen dat wel graag.

Over Yarden
Yarden is een jonge, snel groeiende uitvaartorganisatie, die uitvaartverzorging, verzekeringen en voorlichting aanbiedt. Yarden telt bijna 1 miljoen leden. De ambitie van Yarden is helder, dé uitvaartorganisatie van Nederland zijn. Maximale persoonlijke aandacht voor iedere afzonderlijke klant en elke individuele wens is daarbij het vaste uitgangspunt. Niet voor niets is het motto van Yarden ‘Iedere uitvaart uniek’. Door uitvaartwensen centraal te stellen wil Yarden dat mensen zich bewust worden van hun wensen – en dat ze deze gaan vastleggen. Immers hierdoor kan een uitvaart worden uitgevoerd zoals de klant dat wil. Niet alleen voor zichzelf maar ook voor hun nabestaanden. Yarden weet uit ervaring dat een uitvaart een unieke en bij de overledene passende gebeurtenis dient te zijn zodat dit een positieve bijdrage levert aan de rouwverwerking.

Vorig artikelLancering lichttherapielamp tegen huidveroudering voor thuisgebruik
Volgend artikelAantal consumentenproducten met nanodeeltjes lijkt stabiel
Avatar
Yarden is een jonge, snel groeiende uitvaartorganisatie die uitvaartverzorging, verzekeringen en voorlichting aanbiedt. Yarden telt bijna 1 miljoen leden. De ambitie van Yarden is helder, dé uitvaartorganisatie van Nederland zijn. Maximale persoonlijke aandacht voor iedere afzonderlijke klant en elke individuele wens is daarbij het vaste uitgangspunt. Niet voor niets is het motto van Yarden 'Iedere uitvaart uniek'. Door uitvaartwensen centraal te stellen, wil Yarden dat mensen zich bewust worden van hun wensen - en dat ze deze gaan vastleggen. Immers hierdoor kan een uitvaart worden uitgevoerd zoals de klant dat wil. Niet alleen voor zichzelf maar ook voor zijn of haar nabestaanden. Yarden weet uit ervaring dat een uitvaart een unieke en bij de overledene passende gebeurtenis dient te zijn zodat dit een positieve bijdrage levert aan de rouwverwerking.