ASICS Marathon Popularity Index

Met een hardloopwereld die zich maar blijft ontwikkelen, markeert het jaar 2010 een bijzonder jubileum. De meest herkenbare wedstrijd aller tijden, de marathon, viert dit jaar namelijk haar 2500ste verjaardag. ASICS, het merk dat wereldwijd het meest gedragen wordt door hardlopers, neemt haar onderzoekstraditie serieus. Met behulp van resultaten uit Europees onderzoek onder 3.500 Europeanen, probeert ASICS te verklaren waarom deze race van 42,195 km is uitgegroeid tot een waar icoon.

ASICS introduceert daarom de ASICS Marathon Popularity Index (c). Nederland is overduidelijk een jong marathonland gezien de nog wat lage score op de index. Opvallend: Nederlanders maken af waar ze aan beginnen: 99% van de Nederlandse marathonlopers loopt de race helemaal uit, dit in vergelijking met de Spanjaarden van wie 85% de race uitloopt.

Om deDe ASICS Marathon Popularity Index(c) (AMPI) wordt berekend door het percentage hardlopers dat een marathon heeft gelopen, te vermenigvuldigen met het percentage dat een land aan bewondering en respect voor marathonlopers heeft. Het resultaat wordt vervolgens gedeeld door 100 om de AMPI-waarde te verkrijgen. Gemiddeld heeft 23% van de Europese hardlopers een marathon gelopen en heeft 74% veel bewondering en respect voor collega-hardlopers die deze race hebben uitgelopen. Dit geeft Europa een indexscore van 17.

Italië en Spanje echte marathonlanden
Italië en Spanje staan duidelijk aan de top, meer dan 30% van de Spaanse en Italiaanse hardlopers heeft een marathon gelopen (vergeleken met slechts 6% van de Nederlanders). Met een score van meer dan 70% voor de bewonderingfactor komen zij uit op een indexscore van 22. De Britten hebben nog meer respect voor hardlopers (77%, vergeleken met 71% van de Spanjaarden). Maar aangezien slechts 16% van de Britse renners zelf ooit een marathon heeft gelopen, staat de Britse indexscore met 12 als één na laatste op de AMPI-lijst.

Ongeveer 6% van de Nederlandse hardlopers heeft ooit een marathon gelopen en 57% heeft bewondering voor een marathonloper. Hiermee eindigt Nederland als laatste op de lijst met een indexscore van 3. Dit kan verklaard worden door het feit dat Nederland een relatief ‘jong’ hardloopland is1. Maar starten ze een marathon, dan finishen ze ook: slechts een heel klein percentage van de Nederlandse marathonlopers haalt de eindstreep niet bij een marathon (1%). De Spanjaarden kijken daar anders tegenaan: zij gaan in grote getale van start maar 15% hiervan gaat niet over de finish.

Vrouwen zijn prestatiegericht, mannen houden van verhalen
Volgens de meeste Europeanen zit het succes van de marathon hem in het doel van de race: een derde beschrijft het als een wedstrijd waar de finish behalen het doel is. Ongeveer 27% vindt dat de prestige van de race wordt ontleend aan het feit dat het een Olympisch icoon is en de oorsprong ervan teruggaat tot aan de Griekse mythologie. Mannen voelen zich vooral aangesproken door de verhalen rondom de marathon (18% vs. 15% van de vrouwen), terwijl vrouwen eerder vinden dat het om snelheid en discipline gaat. Zij geloven zelfs dat marathon Latijn is voor ‘snel rennen’.

De Italianen zijn meer dan enig ander land op de hoogte van hun klassiekers. Van hen weet 46% wanneer de eerste race werd gelopen vergeleken met slechts 28% van de Britten. De meeste Europeanen denken dat de marathon werd geïntroduceerd in 1896 tijdens de moderne Olympische Spelen. De legende van Pheidippides is welbekend, 80% van de Europeanen is bekend met zijn fatale reis.

Rituelen voor een marathon
Zestig procent van de Europeanen heeft een ritueel voorafgaand aan een race: focussen op de strijd die ze voor de boeg hebben, luisteren naar muziek en praten met andere hardlopers zijn de 3 belangrijkste rituelen. Verder heeft 72% een gewoonte of ritueel na een race waaronder veel water drinken en rusten. De Nederlanders en Duitsers gaan een biertje drinken (15%), terwijl de Spanjaarden meteen iemand bellen om de overwinning te melden. Als 2500 jaar een goed moment zou zijn om de specificaties van een marathon te heroverwegen, dan zijn het de Grieken en de Nederlanders die vinden dat er niets aan dit icoon veranderd mag worden. Het is verrassend dat bijna 21% van de Europeanen het prima zou vinden wanneer het een langere race werd en 11% van de Italianen vindt zelfs dat hij langer dan 50 km mag zijn.

“We hebben gewonnen”
Vijfentwintighonderd jaar geleden werd de Griekse soldaat Pheidippides (530 – 490 v. Chr.), een Atheense gezant, naar Sparta gestuurd om hulp te vragen toende Perzen Marathon, Griekenland,binnenvielen. Hij rende 240 km (150 mijl) in twee dagen. Daarna rende hij de 40 km (25 mijl) van het slagveld bij Marathon naar Athene om de Griekse overwinning op Perzië in de strijd om Marathon (490 v. Chr.) aan te kondigen met de woorden “We hebben gewonnen”, waarna hij ineenzakte en ter plekke van uitputting stierf.

ASICS en marathons
ASICS is een acroniem voor het Latijnse “Anima Sana in Corpore Sano”, wat “een gezonde geest in een gezond lichaam” betekent, de filosofie achter het Japanse merk. ASICS is de leider op het gebied van performance footwear en behoort tot de top 3 van sportschoenmerken ter wereld. Altijd op zoek naar innovatieve manieren om je in beweging te houden, ondersteunt ASICS hardlopers en hardloopevenementen. Ook is ASICS sponsor van enkele van de grootste marathons zoals die van New York, Parijs en Tokyo, en vele andere verspreid over heel Europa. ASICS is het meest gewaardeerde technische footwear merk dat door het merendeel van de marathonlopers wereldwijd gedragen wordt.

Plaats een reactie