Artsen wil beter communiceren bij medische fouten

0
767

Artsen lijken meer gespitst op het verbeteren van de communicatie rond medische incidenten. Dat constateert aansprakelijkheidsverzekeraar Centramed op basis van het sterk toenemende aantal aanvragen voor trainingen op dit gebied door medische staven, beroepsverenigingen en opleiders. De afgelopen twee maanden kwamen zo’n 50 aanvragen binnen, waarvan 35 een vervolg hebben gekregen.

“Zorgverleners lijken nu steeds beter de noodzaak in te zien van goede communicatie met een patiënt als er iets is misgegaan”, aldus Centramed-directeur Barbara Stam. “De gezamenlijke gedragscode rond medische aansprakelijkheid (GOMA) is bij het opstellen twee jaar geleden weliswaar omarmd door brancheorganisaties, verzekeraars en klachtenfunctionarissen, maar het bleef lastig om de artsen zelf te bereiken. Daar lijkt nu een kentering in gekomen.”

Een eenduidige verklaring voor de groeiende belangstelling heeft Centramed vooralsnog niet. Stam: “Maar de aanhoudende media-aandacht voor medische incidenten zal zeker een rol spelen. Evenals de aandacht die onze film over communicatie rond medische incidenten heeft gekregen in de media. Dat die film beschikbaar is voor academische opleidingen heeft daar wellicht ook bij geholpen. Zo heeft “Met lood in de schoenen…” inmiddels een plek in de geneeskundestudie gekregen bij het VUmc en het Erasmus MC.”

Naar verwachting zal de aandacht voor verbetering van de communicatie rond medische incidenten de komende tijd blijven toenemen. Zo ligt het boek “Hadden ze maar geluisterd…” over patiëntveiligheid en het belang van goede communicatie komende dagen op de deurmat bij 3000 zorgverleners in Nederland. Schrijver Matthijs Buikema gaat onder meer in op de vraag hoe medische fouten te helpen voorkomen en hoe te handelen na een fout. Het Leids Universitair Medisch Centrum, Skipr en Centramed maakten de distributie van het boek mogelijk.