Artifex Award 2012 beloont effectief cultureel ondernemerschap

‘Bezuinigingen leiden tot effectief cultureel ondernemerschap.’ Dit is de conclusie van de jury die de vakprijs voor cultureel ondernemerschap maandag 16 april 2012 uitreikte bij Paleis Soestdijk.

Sonic Architecture – Museumnacht Opening

De eerste prijs voor cultureel ondernemerschap , de Artifex Award 2012, gaat dit jaar naar het Scheepvaartmuseum van Amsterdam. Het museum wist met haar heropening van het museum op een sensationele wijze, gedeeltelijk op eigen kracht, een groot publiek te bereiken.

‘Effectief cultureel ondernemerschap. Het zit in de genen van menig culturele instelling. In deze tijd is het niet noodzakelijk het hoofd te laten hangen maar juist tegen de stroom in te gaan. Door onder andere slim te programmeren, bijzondere acties te verzinnen en op een creatieve manier het museum te benutten. In tijden van bezuinigingen lijkt de broedplaats voor effectief cultureel ondernemerschap zich te ontpoppen’, aldus de jury.

Nieuwe denkwijze
De tweede prijs ging naar het Westfries Museum uit Hoorn met de case ‘Smakelijk Eten’. Museum Speelklok uit Utrecht mocht de derde prijs voor haar inzending ‘Museum Podium Speelklok’ in ontvangst nemen. Daarnaast kreeg het Amsterdam Museum een aanmoedingsprijs ‘Speciale Vermelding’ voor haar inzending ‘Crowdfunding restauratie Napoleon’. Stuk voor stuk was de jury onder de indruk van de denkwijze van de culturele instellingen. Een denkwijze die in tijden van bezuiniging noodzakelijk is en nu lijkt de excelleren.

Over de Artifex Award
De Artifex Award is de vakprijs voor museale instellingen en culturele organisaties met de beste case op het gebied van innovatie, creativiteit en effectiviteit. De award werd op 16 april 2012 uitgereikt bij Paleis Soestdijk.

Cultureel organisatiebureau Artifex wil in samenwerking met Platform voor Museale Locaties deze jaarlijkse prijs een extra stimulans geven aan het toegankelijk maken van het brede Nederlandse cultuurgoed. Musea en culturele instellingen worden zo beloond voor de effectieve inzet van hun collectie alsmede tentoonstellingen en evenementen als communicatiemiddel met hun doelgroep.

Plaats een reactie