Woensdag 27 april 2011 lanceert de KNMP een kwaliteitsprofiel voor de apotheek via de website Apotheek.nl. Het kwaliteitsprofiel maakt de kwaliteit van zorg die een apotheek levert inzichtelijk voor de patiënt. Apothekers zijn daarmee de eerste individuele zorgverleners die aan het publiek openheid verschaffen over hun kwaliteit van zorg.
Kwaliteit in de apotheek nu zichtbaar
Het KNMP kwaliteitsprofiel bestaat in eerste instantie uit zeven kenmerken. In een overzichtelijke tabel staat aangegeven aan welke van deze kenmerken een apotheek voldoet. De gegevens zijn uit onafhankelijke bronnen samengesteld. De KNMP heeft gebruik gemaakt van kwaliteitsinformatie van instanties als de Inspectie voor de Gezondheidszorg, het kwaliteitsinstituut Stichting Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector en de Centrale Medicatie-incidentenregistratie organisatie.
Deze set kenmerken is dynamisch. Er kunnen kenmerken bijkomen in de loop van het jaar. De KNMP bespreekt regelmatig met apothekers, zorgverzekeraars en patiëntenverenigingen welke aspecten mogelijk nog meer van belang zijn voor de kwaliteit van zorg in de apotheek.
Het kwaliteitsprofiel staat op apotheek.nl, de meest betrouwbare website voor informatie over medicijnen en aandoeningen. En nu dus ook voor de kwaliteit in de openbare apotheken.
Transparante kwaliteit en werken volgens richtlijnen
Eerder dit jaar gaven apothekers aan wat zij al voor de patiënt doen en in de toekomst nog gáán doen in hun Witboek Farmacie. De patiënt staat daarin meer dan ooit centraal. De komende jaren zal het aantal oudere patiënten met een complex medicijngebruik sterk stijgen. Met het oog daarop heeft de KNMP nieuwe richtlijnen voor chronische aandoeningen ontwikkeld. Of een apotheek volgens de richtlijnen van de beroepsgroep werkt, wordt gaandeweg meegenomen in het kwaliteitsprofiel.
KNMP voorzitter Jan Smits: “Met het Witboek hebben we als apothekers onze koers bepaald. We kunnen nu echt meters maken. De lancering van het kwaliteitsprofiel sluit aan bij het streven van onze beroepsgroep om de kwaliteit van de farmaceutische zorg beter en transparanter te maken.”
Wilna Wind, directeur van de Nederlandse Patiënten en Consumenten Federatie (NPCF): “De NPCF is een groot voorstander van meer zelfregie voor de patiënt. Aan de hand van het kwaliteitsprofiel kunnen patiënten apotheken nu vergelijken op kwaliteit. Een prima ontwikkeling, zowel voor patiënten als voor apothekers.”