Onderzoekers van het AMC hebben €850.000 euro subsidie gekregen voor onderzoek naar de verbetering van de kwaliteit van de opleiding voor aankomend specialisten. De subsidie is afkomstig van het ministerie van VWS en spitst zich toe op het door het AMC ontwikkelde meetinstrument SETQ. In het onderzoek zal worden samengewerkt met het onderwijsinstituut van de Faculty of Health, Medicine and Life Sciences van de Universiteit van Maastricht.
SETQ is een in het AMC ontwikkelde methodiek waarmee assistenten in opleiding tot specialist hun opleiders anoniem feedback geven op hun kwaliteiten als opleider. Opleiders krijgen zo inzicht in hun sterke en zwakke kanten. SETQ kan voor verbeteringen zorgen op individueel niveau, maar ook de opleidingen van afdelingen in ziekenhuizen in kwalitatief opzicht verbeteren.
Onderzoeker dr. M. Lombarts en prof.dr. M. Heineman, gynaecoloog en voorzitter van het Onderwijsinstituut Medisch Specialistische Opleidingen in het AMC, gaan met de subsidie onderzoeken of een goed opleidingklimaat van aankomende specialisten ook kan leiden tot een verbetering van de patiëntenzorg. Lombarts spreekt van een cultuurverandering binnen afdelingen van ziekenhuizen dankzij SETQ. ‘Dit soort activiteiten brengen meer openheid binnen de afdeling. Het wordt gebruikelijker om op een constructieve manier over individuele artsen te spreken.’
De resultaten van SETQ komen aan de orde tijdens functioneringsgesprekken. Na een jaar wordt besproken wat opleiders met opmerkingen van hun artsen in opleiding hebben gedaan.
In het AMC doen de meeste medische vervolgopleidingen al zo’n drie jaar mee met SETQ. Het systeem is door 22 andere opleidingsziekenhuizen overgenomen. In totaal worden 1300 opleiders met SETQ beoordeeld. Het aantal deelnemende opleidingen groeit iedere maand.