AH Extra mager vlees wint Jaarprijs Voedingscentrum 2010

0
601

Extra mager vlees van Albert Heijn heeft de Jaarprijs Voedingscentrum 2010 gewonnen. Deze unieke, nieuwe vleessoorten bevatten 30% minder vet dan andere magere vleessoorten. Extra mager vlees mag een jaar lang het beeldmerk Jaarprijs Voedingscentrum 2010 dragen. Dit maakte Angela Groothuizen bekend tijdens het 10-jarig jubileum van het Voedingscentrum op 16 november in Rotterdam.

Extra mager vlees bestaat voor 30% uit plantaardige ingrediënten. Daardoor krijg je veel minder verzadigd of ‘verkeerd’ vet binnen dan met andere magere vleessoorten en je proeft het niet. De gezonde keuze wordt daardoor ook de makkelijke keuze. Dat is een grote verbetering in de top 10 van de meest gegeten vleesproducten. Extra mager vlees is te koop als hamburger, rundervink, rundersaucijs en roerbakgehakt.

Andere genomineerden voor de Jaarprijs Voedingscentrum 2010 waren: Groenten en peulvruchten met 0% toegevoegd zout van HAK B.V., Kips’ Dora Magere Boterhamworst van Zwanenberg Food Group en Lassie Toverrijst Extra van Grupo SOS Nederland B.V.

Aan de veertiende editie van de Jaarprijs hebben 30 ondernemers en fabrikanten uit de voedingsindustrie meegedaan. De jury is tevreden over de kwaliteit van de inzendingen. Er is voldoende aandacht voor meer vezels en minder verzadigd vet, calorieën en zout. Het is volgens de jury opvallend dat bedrijven steeds vaker kijken hoe zij hun bestaande producten kunnen verbeteren. Dat is gunstig voor consumenten, die gewoon kunnen blijven consumeren zoals ze altijd doen. De gezonde keuze wordt zo makkelijk gemaakt.

Publieksstem
Het publiek kon via de website www.voedingscentrum.nl meestemmen op de genomineerden van de Jaarprijs. Een meerderheid van de stemmen van het publiek gingen naar groenten en peulvruchten met 0% toegevoegd zout van HAK B.V. De publieksstem is meegenomen in de uiteindelijke keuze voor de winnaar van de Jaarprijs Voedingscentrum 2010.

Aanmoediging
De aanmoediging ging dit jaar naar Minder suiker in zuivelproducten en fruitdranken van Friesland Campina Benelux en Danoontje Verse Magere Drinkyoghurt van Danone Nederland B.V.

Voedingscentrum – eerlijk over eten
Het Voedingscentrum informeert consumenten over- en stimuleert hen tot een gezonde en meer duurzame voedselkeuze. Het Voedingscentrum is de autoriteit die aan consumenten wetenschappelijk onderbouwde en onafhankelijke informatie geeft over een gezonde, veilige en meer duurzame voedselkeuze. Het Voedingscentrum bevordert gezond en duurzaam gedrag bij consumenten en stimuleert de industrie tot een meer verantwoord voedselaanbod.

Daarbij zoeken we de medewerking van lokale professionals en andere relevante partijen. Het Voedingscentrum wordt gefinancierd door het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie en het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.