Afvallen met behulp van de e-coach

Een digitale coach die je helpt gezond te eten en misschien wel af te vallen. Die weet op welke momenten jij het moeilijk hebt en er dan voor je is. Die je helpt je gedachten over eten bij te sturen en zodoende je gedrag. Dat is wat een groep onderzoekers van de Universiteit Maastricht (UM) de komende vijf jaar gaat ontwikkelen. De subsidie van ruim een half miljoen euro komt van de Stichting voor de Technische Wetenschappen (STW) en Philips, dat zelf ook inhoudelijk bij het project betrokken is. De hard- en software die ontwikkeld gaan worden, moeten aan het einde van het project eenvoudig te vermarkten zijn door Philips.

De leiding van het project ligt bij dr. Anne Roefs van de Faculty of Psychology and Neuroscience. Ze is al jaren onderzoeker bij de ‘eetgroep’ van prof. dr. Anita Jansen, waar veel kennis werd opgedaan over de inzet van cognitieve gedragstherapie bij het volgen van een dieet. In deze therapievorm staat de keten ‘situatie – gedachte – gevoel – gedrag’ centraal. Door gedachten te veranderen, kan ook gedrag beïnvloed worden. In de praktijk blijkt psychotherapie bij afvallen echter een grote tijd- en geldinvestering. Daar wil dit project (‘Train your brain, think slim!’) een oplossing voor bieden.

De tools
Samen met technologen van het departement kennistechnologie van de UM worden twee nieuwe technologieën ontwikkeld: een e-collector (een mobiel apparaatje dat in het begin vooral gebruikt wordt om informatie te verzamelen over het eetgedrag en de bijbehorende gevoelens en gedachten, maar later ook feedback kan geven op momenten dat de gebruiker het moeilijk heeft) en de e-coach (software die in staat is het eetgedrag te analyseren en te voorzien van de passende feedback). Deze automatische coach kan op het gebied van dieetbegeleiding grotendeels de rol overnemen van een cognitieve gedragstherapeut. Geen overbodige luxe nu in Nederland 47% van de bevolking te zwaar is of lijdt aan obesitas. In de VS is dat al 68%. De e-collector en e-coach kunnen natuurlijk ook ingezet worden door mensen die willen voorkomen dat ze te zwaar worden en hun eetgedrag gezonder willen maken. De doelgroep is eigenlijk iedereen die te zwaar is of dat wil voorkomen. Dat maakt het interessant voor Philips Research om deel te nemen: het prototype dat over vijf jaar wordt opgeleverd kan praktisch meteen de markt op, is de verwachting.

Uniek
Het gebruik van moderne technieken (zoals internet) in therapie is in eerder wetenschappelijk onderzoek al effectief gebleken. Dit project is onder meer uniek vanwege het op maat aanbieden van hulp op kritieke eetmomenten en het gebruik van het mobiele apparaat. Voor het project wordt binnen de afdeling Clinical Psychological Science een promovendus aangesteld, en een postdoc-onderzoeker en een part-time technisch assistent binnen het Department of Knowledge Engineering.

Plaats een reactie