Afvallen? Eet niet te eenzijdig!

0
1097

Het nieuwe jaar goed begonnen door minder te eten? Dan is het nu vooral een kwestie van volhouden. Afvallen lukt helaas niet door een paar dagen minder te eten en een te streng dieet is gedoemd te mislukken. De truc is: minder calorieën, maar wel zorgen voor alle voedingsstoffen die je nodig hebt. Zodat je bijvoorbeeld geen vitaminetekort oploopt. Eet dus niet te eenzijdig!

De truc is: minder calorieën, maar wel zorgen voor alle voedingsstoffen die je nodig hebt. Zodat je bijvoorbeeld geen vitaminetekort oploopt. Eet dus niet te eenzijdig!

Brandstof
Koolhydraten, eiwitten en vetten leveren energie, ze zijn de brandstof voor je lichaam. De energiebehoefte voor volwassen vrouwen met zittend werk en weinig beweging in de vrije tijd ligt rond de 2000 kcal (8400 kJ). Voor volwassen mannen met hetzelfde bewegingspatroon is deze behoefte ongeveer 2500 kcal (10500 kJ). De energiebehoefte hangt af van verschillende factoren: leeftijd, geslacht, gewicht, de hoeveelheid beweging en de intensiteit en duur hiervan.

Calorie
Een calorie is geen voedingsstof, het is een manier om de energiewaarde van voedingsmiddelen weer te geven. Meestal spreken we over kcal (kilocalorieën, 1000 calorieën) of over kilojoules (KJ), een andere manier om de energie uit te drukken.

Vitaminetekort
Als je voldoende en gevarieerd eet, dan krijg je genoeg voedingsstoffen binnen. Eet je minder, dan ontstaat een tekort. Dat tekort aan koolhydraten, eiwitten en vetten zorgt dat je afvalt, je gaat dan je (vet)reserves aanspreken. Maar een tekort aan voedingsstoffen, zoals vitamines moet je zien te voorkomen. Wanneer je je tijdens het lijnen houdt aan het schema met de aanbevolen hoeveelheden voor voedingsmiddelen en hiervan de magerste vorm kiest, zul je op minder calorieën uitkomen dan de energiebehoefte, maar nog wel voldoende vitamines binnenkrijgen.

Multivitamine
Algemeen blijft gelden: ga niet te streng op dieet. De kans dat je het dan volhoudt is klein en de kans op vitaminetekorten neemt toe. En welk dieet je ook volgt, probeer altijd gezond en gevarieerd te blijven eten. Bij een (langdurig) dieet waarbij je de aanbevolen hoeveelheden voor voedingsmiddelen niet haalt, is een (multi)vitaminesupplement het overwegen waard.

Vorig artikelMeldcode huiselijk geweld en kindermishandeling verplicht
Volgend artikelGratis e-books over voedselallergie
Het Vitamine Informatie Bureau maakt je wegwijs. We houden je op de hoogte van de actualiteiten, vertellen over nieuw wetenschappelijk onderzoek en geven adviezen over voeding, leefstijl en supplementen. We staan open voor discussie. Onze sleutelbegrippen zijn objectiviteit, nuchterheid en gezond verstand. De bestaande wet en regelgeving, de adviezen van de Gezondheidsraad en ons Scientific Paper, opgesteld door TNO Voeding, vormen de basis voor onze informatie. We hebben een Wetenschappelijke Adviesraad, bestaande uit prof. Gertjan Schaafsma, prof. Frits Muskiet en prof. Lisbeth Mathus-Vliegen. Standpunten legt het Vitamine Informatie Bureau altijd ter toetsing voor aan deze wetenschappers. Dankzij die aanpak is het Vitamine Informatie Bureau in de ruim twintig jaar van zijn bestaan uitgegroeid tot een betrouwbare en gewaardeerde informatiebron voor consumenten, media en professionals.