Uit onderzoek van Kirkman Company en de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) naar samenwerking in de gezondheidszorg blijkt dat betere samenwerking tussen stakeholders en patiënten, de kwaliteit in de zorg verbetert en kosten bespaart. Het gaat hierbij om onder andere zorgverzekeraars en ziekenhuizen.
Het onderzoek toont verder aan dat de patiënt actiever betrokken wordt bij zijn of haar genezingsproces als de informatievoorziening beter is. Voor de stakeholders is dit een belangrijke motivatie om meer te gaan samenwerken. Aan het onderzoek deden 24 stakeholders uit de zorg.
Projectleider van het onderzoek en zorgexpert, Theo Veenstra van Kirkman Company: “Een concreet onderwerp waarop patiënten, ziekenhuizen en zorgverzekeraars willen samenwerken is het verbeteren van de informatievoorziening van zorgprofessional naar de patiënt. Dit gebeurt al steeds meer. Maar het niveau blijft achter op de capaciteiten van de patiënt en de mogelijkheden die er liggen via huidige “technieken” zoals: gaming, video content management en social media. Deze informatievoorziening is wel cruciaal voor het vergroten van de patiëntbetrokkenheid en de efficiëntie van de behandeling.”
Online medisch platform
De onderzoekers pleiten voor een online platform waar patiënten en zorgprofessionals informatie kunnen vinden over het totale behandelingsproces die voldoen aan de zorgrichtlijnen en zorgstandaarden. Veenstra: “Op dit moment is er ontzettend veel informatie voorhanden via ‘Dokter Google’. Maar veel internetfora zijn echter niet toegespitst op een specifieke patiëntsituatie én je kunt moeilijk inschatten of de bron betrouwbaar is. Wanneer dat wel het geval is, zal de patiënt zijn of haar eigen situatie beter kunnen begrijpen. Het gesprek met de arts zal efficiënter verlopen én er kan meer relevante informatie verstrekt worden. Dit heeft een positieve invloed op het gezamenlijke besluitvormingsproces over keuzes voor behandeling en de effecten daarvan.”
Power to the Patients
Volgens de onderzoekers is het vergroten van de patiëntbetrokkenheid een enorme kans voor alle partijen in de zorgmarkt. Voorwaarde is dat alle betrokken partijen willen investeren in betere samenwerking. “Als patiënten leren hoe ze gezond kunnen blijven of worden en begeleiding krijgen bij behandelingen, kunnen behoorlijke kostenbesparingen en kwaliteitsverbeteringen gerealiseerd worden. Hoe meer kennis de patiënt heeft over zijn of haar behandeling, hoe meer sturing zij hier ook zelf aan kunnen geven. Wanneer patiënten bijvoorbeeld vóór een doktersbezoek informatie krijgen toegestuurd, heeft dit als gevolg dat er sneller inzicht kan ontstaan over de juiste behandelingen zodat er minder fysieke afspraken nodig zijn.”
Informatievoorziening cruciaal voor vergroten patiëntbetrokkenheid – goo.gl/4hvCi – @kirkmancompany , @erasmusnieuws, #zorgkosten
— Gezondheidskrant (@Gezondheidskrnt) 30 mei 2013
Mijn naam is Joris Pals en heb het onderzoek uitgevoerd als afstudeerscriptie voor de studie Management of Innovation aan de RSM Erasmus universiteit. Ik ben momenteel werkzoekend en kom graag in contact met organisaties die zich bezig houden met innovatie in de zorg. connect me http://bit.ly/jorispals