Achmea Persoonlijkheidsprijs gaat naar Koos Vervoort

0
904

Op Wereldalfabetiseringsdag, zaterdag 8 september, heeft taalambassadeur Koos Vervoort uit Schiedam de Achmea Persoonlijkheidsprijs 2012 in de wacht gesleept. Hij ontving zijn prijs in attractiepark Duinrell uit handen van H.K.H. Prinses Laurentien der Nederlanden, bestuursvoorzitter van de Stichting Lezen en Schrijven.

Taalambassadeur Koos Vervoort wint Achmea Persoonlijkheidsprijs

De Achmea Persoonlijkheidsprijs is een van de vier de Nationale Alfabetiseringsprijzen, bedoeld voor organisaties en personen die zich bijzonder inzetten om laaggeletterdheid bij jong en oud aan te pakken. Koos Vervoort ontving tevens een geldprijs van 7.000,-, te besteden aan de verdere ontwikkeling van zijn project.

Profiel van de winnaar
Koos Vervoort gaat als taalambassadeur vaak op pad om mensen (onder andere op scholen en bouwplaatsen en via de media) te vertellen over laaggeletterdheid en ze praktische tips te geven hoe ze dit probleem kunnen bestrijden. Ook heeft hij een boek geschreven over zijn leven getiteld “Dit is pas het begin”. Hierin vertelt hij op openhartige wijze over zijn leven als laaggeletterde en de manier waarop hij vooruitgang heeft geboekt.

Koos Vervoort levert door zijn optredens een grote bijdrage aan het bespreekbaar maken van laaggeletterdheid voor diverse doelgroepen: van laaggeletterde tot bestuursvoorzitter. Hij vertelt open en enthousiast over zijn leven, zowel in zijn boek als tijdens bijeenkomsten. Hij geeft inspirerende voorbeelden van alle worstelingen en moeilijkheden die hij moest overwinnen. Hij weet daarmee iedereen te raken en in beweging te krijgen. Eigenlijk zou iedere taalambassadeur genomineerd moeten worden. De jury ziet Koos dan ook als symbool voor alle taalambassadeurs, maar wel een symbool dat een groot talent heeft om als rolmodel op te treden.

Duidelijke klantcommunicatie
Achmea, sinds 2009 lid van de Stichting Lezen & Schrijven, ondersteunt de aanpak van laaggeletterdheid van harte. Als verzekeraar met miljoenen klanten kunnen wij een natuurlijke rol spelen bij het aanpakken van dit grote maatschappelijk probleem. Wij willen dat de communicatie met onze klanten duidelijk en begrijpelijk is. Een eerste stap hierin is dat we streven naar taalniveau B1. Daarom herschrijven wij onze polisvoorwaarden, klantbrieven en internetteksten. Ook bieden we steeds meer informatie op maat aan, zodat we onze klanten niet vermoeien met informatie die niet voor hen geldt.