60% Nederlanders bereid om gebruikt vet apart in te leveren

Nederlanders zijn goed in recyclen. Of het nou glas, papier of batterijen is; we leveren het met liefde in op de daarvoor bestemde plekken. Als we maar weten wat we moeten inleveren en waar. Uit onderzoek van Intomarkt GfK blijkt dat we nu ook vet aan het rijtje toe mogen voegen: ruim 60% van de bevolking is bereid om gebruikte vetten en oliën te recyclen.

Echter, nog bijna 40% van de mensen heeft geen idee dat gebruikte vetten en oliën gerecycled kunnen worden. Één derde van de consumenten spoelt resten olie of vet uit de pan (warm of koud) nog steeds weg onder de kraan.

Deze miljoenen kilo’s vet zorgen jaarlijks voor grote overlast in het riool, het is slecht voor het milieu maar bovendien een enorme verspilling omdat gebruikt vet hergebruikt kan worden. Van oud (frituur)vet en bakolie kan namelijk zeer efficiënt biobrandstof gemaakt worden. De vraag naar duurzame biobrandstof is groot. Jaarlijks houden huishoudens in Nederland 20 miljoen kilo gebruikt vet en olie over, waarmee een deel van de behoefte aan biobrandstof vervuld kan worden.

Campagne: voorlichting en meer inzamelpunten
Stichting RIONED en het Voorlichtingsbureau Margarine, Vetten en Oliën starten daarom de campagne ‘Vet, recycle het!’ Dit initiatief moet mensen ervan bewust maken dat we in Nederland gebruikte oliën en vetten apart inzamelen. Ook moet de campagne ervoor zorgen dat er meer inzamelpunten komen. Uit het onderzoek blijkt dat 65% van de respondenten vindt dat de supermarkt hiervoor de meest logische plek is.TV-kok Jeremy Vermolen is het boegbeeld van de campagne.

Vet inleveren bij sportclubs en verenigingen
Vet inleveren kan bij supermarkten en ook bij (sport)clubs en verenigingen. Aangezien oud vet geld waard is, is inzamelen ook voor (sport)clubs en verenigingen een aantrekkelijke manier om extra inkomsten te generen. Zij kunnen een gele kliko laten plaatsen waarin hun leden flessen oud vet en olie van thuis kunnen deponeren. Elke volle kliko levert 20 tot 30 euro op. De helft van de consumenten is bereid om dit ook daadwerkelijk voor hun vereniging te doen. Dat zou verenigingen een behoorlijke financiële impuls kunnen geven.

Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van Stichting RIONED en het Voorlichtingsbureau Margarine, Vetten en Oliën.

Plaats een reactie