23 procent van de werknemers wil meer voor zichzelf opkomen

0
605

Nederlandse werknemers zetten in 2012 de werkvoornemens op persoonlijk vlak bovenaan. 23 procent van hen wil meer voor zichzelf opkomen en 39 procent wil zorgen voor een betere werk/privé-balans. Dit blijkt uit online onderzoek van Unique onder 995 respondenten. Unique bracht met dit onderzoek de goede werkvoornemens voor 2012 in kaart. De uitkomsten laten zien dat de voornemens verschoven zijn ten opzichte van vorig jaar en dat werkvoornemens op zakelijk gebied in belang zijn afgenomen.

De andere goede voornemens, zoals het volgen van een opleiding en promotie maken, hebben dit jaar minder stemmen gekregen. Vorig jaar voerden deze voornemens nog de boventoon in de ranking. In 2011 wilde 30 procent een opleiding volgen en dit jaar is dat aandeel 26 procent. Promotie maken is 10 procent in belang gedaald. Dit jaar wil namelijk 12 procent van de Nederlandse werknemers en werkzoekenden promotie maken.

“De mooiste verklaring van deze verschuiving is, dat de voornemens van vorig jaar in de praktijk zijn gebracht waardoor men zich nu op andere voornemens kan richten”, aldus Raymond Puts, algemeen directeur bij Unique. “Of dat ook werkelijk zo is? Dat zouden we nader moeten onderzoeken. Voor werkgevers is het in ieder geval belangrijk om te weten wat er speelt onder werknemers. Op die manier kun je goed op de wensen van werknemers inspelen. Zo profileer je de organisatie niet alleen als aantrekkelijk werkgever, maar breng je aantrekkelijk werkgeverschap echt in de praktijk.”

Meer over aantrekkelijk werkgeverschap
Unique doet continu onderzoek onder werkgevers en werknemers. In samenwerking met TNO voert Unique jaarlijks de MKB Marktmonitor uit. Het thema van de MKB Marktmonitor 2011-2012 is aantrekkelijk werkgeverschap in nieuwe tijden.