De zesde Burendag op 24 september 2011 breekt alle records. Dit jaar komen naar verwachting ruim 1,3 miljoen buren op Burendag bij elkaar om hun goede ideeën voor de buurt gezamenlijk uit te voeren. Dat is een stijging van 200.000 extra deelnemers ten opzichte van vorig jaar. Initiatiefnemers Oranje Fonds en Douwe Egberts lieten deze week onderzoek uitvoeren naar de verwachte deelname. Het Fonds gaf ruim 1,1 miljoen euro uit aan goede ideeën.
Inwoners van Noord-Brabant zijn zaterdag verreweg het meest actief. Daar worden de meeste Burendagen georganiseerd. Zuid-Holland volgt op de voet. In Zeeland vinden in vergelijking met alle andere provincies de minste Burendagen plaats. Het Oranje Fonds en Douwe Egberts gaven onderzoeksbureau Motivaction opdracht om de animo voor Burendag te peilen. De resultaten wijzen erop dat Nederland massaal Burendag viert dit weekend.
Het opfleuren van de buurt en samen creatief bezig zijn, zijn populaire activiteiten. Zo maken buren in Amsterdam Zuidoost buurtschilderijen door middel van ‘speedpainting’ en creëert een buurt in het Groningse Luddeweer een buurtplukmuur met bessenstruiken. Ronald van der Giessen, directeur Oranje Fonds, is heel blij met deze en alle andere plannen voor Burendag. “Dat mensen zich graag samen inzetten voor hun buurt zegt iets positiefs over het saamhorigheidsgevoel en de betrokkenheid in de buurt. Steun van het Oranje Fonds brengt mensen bij elkaar. Burendag is daar een prachtig voorbeeld van”, aldus Van der Giessen.
Het Oranje Fonds is het grootste nationale fonds op sociaal gebied en bevordert de samenhang tussen groepen mensen. Daarom kreeg iedereen met een goed idee voor een leukere buurt tot 500 euro om het op Burendag uit te kunnen voeren.
Douwe Egberts inspireert buren om, onder het genot van een heerlijke kop koffie, zo veel mogelijk ideeën te bedenken die de buurt nog leuker maken. Kortom: goede ideeën beginnen met goede koffie. “Buren gaan nog regelmatig bij elkaar op de koffie (1). Het belang van zo’n ‘alledaags’ contactmoment is niet te onderschatten. Zo geeft driekwart van de Nederlanders aan liever contact te hebben met buren dan online vriendschappen te onderhouden. Beter een goede buur dan een verre vriend blijft een waardevol gedachtegoed dat wij met ons product en onze mensen van harte ondersteunen”, aldus Harm-Jan van Pelt, algemeen directeur van Douwe Egberts Retail.
(1) Dit blijkt uit het Groot Burenonderzoek, dat Douwe Egberts en het Oranje Fonds eerder dit jaar lieten uitvoeren.
“Beter een goede buur dan een verre vriend blijft een waardevol gedachtegoed dat wij met ons product en onze mensen van harte ondersteunen”
Als initiatiefnemers van de BuurtBuzz (www.buurtbuzz.nl) hanteer ik de stelling “Voor al uw vrienden in de buurt”.
Er is niet alleen plek voor koffie in de buurt maar ook plek voor onderlinge communicatie. Deze beide versterken elkaar. Of het nu is met een kopje koffie in de hand of via de email (zoals bij de BuurtBuzz). Wonen is gewoon een stukje gezelliger.