‘Meer rendement uit onderzoek en onderwijs’

Nederlandse bedrijven hebben een uitstekende uitgangspositie om de groeimarkten van morgen te veroveren. Maar dan moeten we wel meer rendement halen uit de investeringen in onderwijs en onderzoek. Dat zei minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie maandag 5 september 2011 bij de opening van het academisch jaar van het Wageningen University and Research Centre.

Topsectoren
Onderzoekers, ondernemers en overheden in de negen topsectoren van onze economie gaan werken vanuit een gedeelde ambitie. Dat moet er binnen vier jaar toe leiden dat publieke en private partijen samen ten minste een half miljard euro voor onderzoek uittrekken.

‘We moeten voor ogen houden dat baanbrekende oplossing zelden van de overheid komen, maar juist van de samenleving: van bedrijven, uitvinders en lokale initiatiefnemers,’ verklaarde de bewindsman. ‘Nederland heeft een poldermodel nodig voor kennis en innovatie.’
Roer om in hoger onderwijs

Nederland moet het aanwezige talent beter mobiliseren. Daarom gaat in het hoger onderwijs het roer om. De lat moet omhoog, zowel voor studenten als voor universiteiten. Dat betekent strengere selectie aan de poort, intensiever onderwijs en vaker afrekenen op prestaties.

Topopleidingen
Minister Verhagen wil dat universiteiten en hogescholen zich verder specialiseren. ‘Zo krijg je topopleidingen die zich internationaal onderscheiden. Waarom zou je in elke stad een opleiding rechten, psychologie en bedrijfskunde hebben?’

Met nieuw talent en meer kennis wordt het groeivermogen van Nederland vergroot. Hiermee kan Nederland niet alleen profiteren van opkomende markten, maar ook bijdragen aan het oplossen van maatschappelijke problemen. Bijvoorbeeld: het ontwikkelen van een landbouw die straks negen miljard mensen kan voeden en het bieden van moderne zorg aan een vergrijzende bevolking.