Winter in aantocht geeft stijging uien consumptie

0
641

In de winter worden in Nederland meer uien gegeten dan in de zomer. Per persoon eten we zo’n 6 kilo per jaar, maar de grootste hoeveelheid eten we in de wintermaanden. Redenen daarvoor liggen in de aard van de gerechten en de gezonde eigenschappen van de ui. Daarom geeft de Nederlandse uiensector op de Margriet Winterfair, van 20 tot en met 26 november, verrassende kookdemonstraties. Want er kan méér gemaakt worden met deze bekende smaakmaker dan alleen uiensoep of stoofvlees.

Meer uien in winterse gerechten
Gemiddeld worden er meer uien gebruikt in winterse gerechten. Het verschil in consumptie is bij gele uien groter dan bij rode uien. Het hele jaar door snijden we vaak een rode ui door de salade vanwege de mooie kleur. Gele uien vormen echter vaker de basis van seizoensgerechten zoals hachee of stamppot. Ook de gezonde aspecten van uien komen juist in de winter extra van pas.

Kookdemonstraties
Op de Margriet Winterfair, van 20 tot en met 26 november in de Jaarbeurs in Utrecht, worden kookdemonstraties gegeven van lekkere en vernieuwende gerechten met uien. In het kooktheater zien de bezoekers hoe de gerechten live gemaakt worden en krijgen ze handige tips en receptenfolders. Een gepassioneerde kok vertelt over uien snijden zonder te huilen en hij laat zien hoe uien karameliseren. Natuurlijk kan er ook geproefd worden; van spannende “uiensoep cappuccino” of zoete uienratatouille.

Uiensoep Cappuccino
Snij, voor 4 personen, 700 gram gele uien in parten. Verhit 2 el. olie in een grote pan en bak de ui, samen met 2 teentjes knoflook, 5 minuten. Schenk 1 liter runderbouillon bij en laat de soep circa 20 minuten koken. Maak het “cappuccinoschuim” vlak voor het serveren: breng 1 dl. (volle) melk, 2 el. soep en wat verse peper aan de kook. Klop dit op het vuur, handmatig of met een staafmixer tot schuim. Verdeel de warme soep over 4 cappuccinokommen en schep er wat van het schuim bovenop. Garneer met fijngesneden lenteui. Meer recepten op www.ui.nl.

GroentenFruit Bureau
GroentenFruit Bureau is het marketingcommunicatiebureau voor en namens de Nederlandse groente- en fruitsector. Met gerichte campagnes in binnen- en buitenland wordt het imago van groenten en fruit versterkt en de consumptie ervan bevordert. GroentenFruit Bureau wil een concrete bijdrage leveren aan de volksgezondheid door het stimuleren van de consumptie van de dagelijkse norm ‘2 ons groenten en 2 keer fruit’.

DELEN
Vorig artikelNieuwste ontwikkelingen in moleculaire beeldvorming én therapie
Volgend artikelKwaliteit van leven lager na meerdere depressies
Avatar
GroentenFruit Bureau is het marketingcommunicatiebureau voor en namens de Nederlandse groente- en fruitsector. Met gerichte campagnes in binnen- en buitenland wordt het imago van groenten en fruit versterkt en de consumptie ervan bevorderd. GroentenFruit Bureau wil een concrete bijdrage leveren aan de volksgezondheid door het stimuleren van de consumptie van de dagelijkse aanbeveling 2x2 ('2 ons groenten en 2 keer fruit).

LAAT EEN REACTIE ACHTER