Unilever ziet brood in herintroductie Lätta

0
434

Het halvarinemerk Lätta, voor het laatst verkrijgbaar in 2004, is terug. Een opvallende herintroductie van moederbedrijf Unilever dat na 8 jaar een merk opnieuw op de markt brengt. Belangrijke reden: 25 jaar na de initiële introductie is de wereld van het brood compleet veranderd. Mensen ontbijten en lunchen anders en de brood- en belegkeuzes zijn enorm uitgebreid.

De Grote Brood & Smeer-tour

Empirisch onderzoek van Lätta deze week in Rotterdam wijst uit dat er op een willekeurige dinsdagochtend bij de eerste 20 bezochte bakkers al 97 soorten brood verkrijgbaar zijn. Voor elk moment van de dag en voor eenieder wat wils. Rondvraag onder dezelfde bakkers toont aan dat dit eind jaren ’80 om gemiddeld 18 broden ging. Bij al deze nieuwe broodmomenten hoort een modern product als Lätta: een vernieuwde, luchtig opgeklopte halvarine. Deze samenstelling maakt dit product voor meer geschikt dan smeren alleen. Je kunt het bijvoorbeeld ook gemakkelijk scoopen.

Nederland brood- en margarineland
Uit onderzoek van Lätta (*) blijkt dat 93% van de Nederlanders minstens één keer per dag brood eet. Hiermee loopt Nederland voorop in Europa als ‘broodland’. Opvallend is dat veel brood wordt gegeten gedurende de hele dag en dat bijna 80% van de Nederlandse broodeters het besmeert. Met de nieuwe, luchtige samenstelling speelt Lätta in op het groeiend aantal gebruiksmomenten van brood. Waar men vroeger brood voornamelijk gebruikte bij het ontbijt en tijdens de lunch, wordt brood nu ook vaak gebruikt bij de borrel of als tussendoortje. Met of zonder beleg, scoopen (een stukje brood door een spread halen) of gewoon smeren: ieder op zijn eigen manier.

Trend: luchtige producten
Jongvolwassenen zijn veelgebruikers van opgeklopte producten zoals cappuccino’s, latte’s, ijs en chocolade, die niet alleen populair zijn vanwege het luchtige karakter, maar ook door een totaal andere smaakbeleving die hierdoor ontstaat. Deze opgeklopte halvarine bouwt voort op deze trend. Door de luchtigheid van het product is het licht van smaak en kun je het niet alleen goed smeren, maar kun je een lekker stukje brood nu ook in de halvarine dippen of scoopen. Lätta introduceert hiermee dan ook direct een nieuw werkwoord in de Nederlandse taal: scoopen.

(*) Spreading and cooking U&A, MetrixLab, eind 2010, n=3000

LAAT EEN REACTIE ACHTER