“Televisie voor peuters en kleuters helpt in ontwikkeling”

    0
    691

    Televisie is niet weg te denken uit onze samenleving. Het is al vanaf het eerste levensjaar een begrip in iemands leven en daar dus onderdeel van. Het op een juiste manier omgaan met het medium werkt stimulerend voor de ontwikkeling van de allerkleinsten vindt Yvonne Willemsen, eindredacteur van educatieve kinderprogramma’s bij de omroep NTR.

    Zij pleit dat mediawijsheid voor peuters en kleuters moet worden opgenomen in de opleiding van pedagogisch medewerkers. “De scepsis dat televisie een passieve bezigheid is, verdwijnt snel als zij leren hoe je verantwoord ermee omgaat.” Op donderdag 4 november 2010 spreekt Yvonne Willemsen tijdens de vakbeurs voor professionals in de kinderopvang KindVak, 4 tot en met 6 november 2010 in Brabanthallen ‘s-Hertogenbosch , over dit onderwerp.

    Het vorige kabinet had de wens om burgers meer mediawijs te maken. Dit moest al op een zo vroeg mogelijke leeftijd gebeuren. PeuterTV is hier één van de uitvloeisels van. “Veel programma’s voor kinderen worden nog steeds vanuit het oogpunt van de schrijvers gemaakt. Er gebeurt veel, het is vaak druk en niet logisch. Zelfs ouders die met bepaalde kinderprogramma’s meekijken snappen er vaak niet veel van. Bij PeuterTV hebben we een andere insteek en doelstelling”, zegt Willemsen. “De programma’s worden vanuit de belevingswereld van de peuter geschreven. Dit is tevens een eerste stap die pedagogisch medewerkers moeten zetten als zij een programma bekijken en beoordelen. Leer op de manier van een peuter of kleuter kijken en ontdek zelf wat goed is en wat niet.”

    Een goed kinderprogramma
    In een goed kinderprogramma moeten peuters en kleuters zich kunnen identificeren met de personages licht Willemsen toe. “Belangrijk is dat een peuter of kleuter iets van een peuter of kleuter leert. Betrek het maar naar je eigen televisiebeleving. Als volwassenen een film kijken, identificeren zij zich vaak met de hoofdrolspeler. Dit werkt tevens zo op het niveau van peuters. Een voorbeeld is het programma ‘Het Zandkasteel’. Een jongen en een meisje staan centraal in deze serie zodat zowel een jongen als een meisje zich met een figuur kan identificeren. Daarnaast is er een volwassene en een huisdier, zodat ze de thuissituatie herkennen.”

    Onderdeel van groter geheel
    Naast het kijken naar het programma moet er iets mee worden gedaan in de groep. “Als een pedagogisch medewerker een thema van twee weken over de herfst maakt, heeft PeuterTV een programma dat daar op aansluit. Naast dat programma bieden wij tevens een compleet gelieerd onderwijspakket aan. Denk hierbij aan spellen en beeldmateriaal. Het televisieprogramma is dus een belangrijk visueel hulpmiddel voor een bepaalde leerperiode. Kortom, als onderdeel van een groter geheel is televisie zeer positief voor de ontwikkeling en niet alleen een passieve bezigheid.“

    Over Kindvak
    KindVak is de vakbeurs voor professionals in de kinderopvang, buitenschoolse opvang en brede scholen. Met een zeer compleet aanbod aan producten en diensten. Van speeltoestellen, meubels, kinderboeken en speelgoed tot educatiematerialen, software, beveiligingssystemen en drinkflessen. De beurs biedt tevens een zeer uitgebreid activiteitenprogramma.

    Meer informatie: www.kindvak.nl

    LAAT EEN REACTIE ACHTER