Hittetips en herkennen van uitdroging

0
716

De komende week worden tropische temperaturen verwacht. Ouderen hebben vaak meer last van de hitte dan jongere mensen, let daarom goed op uzelf of de ouderen in uw omgeving. Wat kunt u doen om warme temperaturen beter te weerstaan en hoe herkent u uitdroging? Het Nationaal Ouderenfonds heeft tips voor u verzameld.

Tip 1
Drink minstens twee liter water, vruchtensap of kruidenthee verspreid over de dag (meer als u veel transpireert), ook als u geen dorst heeft. Neem water mee als u naar buiten gaat. Wees matig met alcohol, cafeïnehoudende dranken en dranken met suiker, deze onttrekken juist vocht aan uw lichaam. Als u minder dan normaal plast of als uw urine donkerder wordt, dan moet u meer drinken.

Tip 2
Denk aan uw huid wanneer u naar buiten gaat! Smeer de onbedekte huid goed in met een zonnebrandmiddel met hoge beschermingsfactor.

Tip 3
Ga indien mogelijk alleen ’s morgens naar buiten. Probeer, als het erg warm is, zoveel mogelijk binnen te blijven tussen 11.00 en 17.00 uur.

Tip 4
Draag lichte, luchtige kleding, het liefst van katoen, linnen of andere natuurlijke vezels. Bedek uw hoofd met een zonnehoed of zonneklep wanneer u naar buiten gaat. Vervang een dekbed of deken door een laken.

Tip 5
Verzorg wondjes extra goed ter voorkoming van ontsteking.

Tip 6
Blijf goed eten, eiwitrijk en met voldoende vitaminen, en zorg voor voldoende zoutopname. Groenten en fruit zijn aan te bevelen omdat deze een hoog percentage water bevatten en een natuurlijke bron zijn van vitamines en minerale zouten. Soep, bouillon, melk, ijs of tomatensap zijn ook prima om het verloren zout aan te vullen. Zorg voor goede koeling van etenswaren en zorg voor goede hygiëne in de keuken; bij hoge temperaturen bederft voedsel eerder, waardoor u sneller diarree kunt krijgen en veel vocht kunt verliezen.

Tip 7
Houd de warmte zoveel mogelijk buiten. Door rechtstreekse zoninval te vermijden, zonnewering te gebruiken en deuren en ramen overdag dicht te houden en ’s avonds en ’s nachts maximaal te luchten. Als dit niet mogelijk is i.v.m. inbraakpreventie, laat dan (schone) ventilatieroosters permanent open. Doe ook lampen en computer zoveel mogelijk uit.

Tip 8
Als u het warm heeft, maak dan uw gezicht, hals, polsen en benen nat en herhaal dit regelmatig. Een nat washandje of voetenbadje werken ook verkoelend.

Tip 9
Vermijd overmatige inspanningen en neem veel rust.

Tip 10
Gebruik een ventilator of ga naar koele of air-conditioned ruimtes. Gebruikt u een ventilator, plaats deze dan hoog genoeg en let erop dat de luchtstroom niet direct op uw lichaam is gericht. Let op te grote temperatuurverschillen en tocht.

Tip 11
Woont u alleen, heeft u gezondheidsklachten en veel last van de warmte, vraag uw buren of familieleden dan een extra oogje in het zeil te houden of u regelmatig even te bellen. Neem eventueel een abonnement op een alarmeringssysteem.

Tip 12
Wees alert op uzelf. Ga met gezondheidsklachten direct naar de huisarts. Vraag uw huisarts ook om advies wanneer u medicijnen gebruikt die vocht afdrijven of die inwerken op de geestelijke toestand (neuroleptica).

Hoe herkent u uitdroging?
– Sufheid: een moe gevoel, niet meer helder kunnen denken
– Duizeligheid bij het opstaan, als dat anders niet zo is
– Hoofdpijn
– Donkere urine
– Een droog gevoel in de mond.
– Spierkrampen: door het uitdrogen verlies je ook belangrijke mineralen in het lichaam, waardoor spierkrampen kunnen ontstaan
– Flauwvallen en wegvallen
– Misselijkheid en braken
– Donkere urine
– Minder helder en minder goed aanspreekbaar zijn, soms wat meer geïrriteerd zijn.
– De ogen liggen dieper in de kassen
– Het meten via de huid van de hand (als de huid blijft staan na optillen) werkt bij ouderen veel minder omdat hun huid minder elasticiteit heeft!

Tip:
Dus als u zich ineens heel erg moe voelt op een moment dat u anders niet moe bent … niet gaan slapen of rusten, maar elke keer kleine beetjes drinken!

LAAT EEN REACTIE ACHTER