Gezond eten op vakantie

0
2547
Restaurant Belgie

Natuurlijk wil je op vakantie zoveel mogelijk genieten. Ook van het eten en het drinken. Daarnaast vinden de meeste mensen het echter ook belangrijk om niet te veel aan te komen tijdens de vakantie.

In dit artikel geven we je enkele tips om ook op vakantie nog gezond te kunnen eten in drie populaire vakantielanden: Frankrijk, Duitsland en België. Overigens kun je deze tips vaak net zo goed toepassen als je ergens anders op vakantie gaat!

België
België heeft een indrukwekkende keuken. Het land staat bekend vanwege de friet, de heerlijke bonbons en de vele soorten bier. Al deze dingen bevatten natuurlijk behoorlijk veel calorieën. Toch kun je van deze typische Belgische dingen genieten. Het geheim zit hem in het matigen. Eet het vooral niet te veel en te vaak en je zult het niet direct merken aan je gewicht. Zorg daarnaast dat je genoeg in beweging blijft. Overigens zijn er ook genoeg Belgische lekkernijen met minder calorieën. Zo vind je in dit land de meest heerlijke visgerechten en zijn er ook genoeg calorie arme gerechten die je kunt nuttigen. Zorg dat je de rem er gedurende je vakantie ophoudt en tel de calorieën die je binnen krijgt. Als je bijvoorbeeld ’s middags op het terras veel verschillende biertjes en wat snacks naar binnen werkt, kun je dit opvangen door ’s avonds te kiezen voor een lichte maaltijd en een wandeling. Vermijd ook sauzen als mayonaise en knoflooksaus. Kies liever rode sauzen zoals ketchup en curry. Hier zitten aanmerkelijk minder calorieën in.

Pretzels

Duitsland
Als we aan Duitsland en eten denken, komen daar maar weinig magere producten in voor. De Duitsers staan bekend om hun grote hoeveelheden vlees, waardoor je in restaurants behoorlijke calorierijke maaltijden krijgt voorgeschoteld. Als je naast deze grote hoeveelheden vlees ook nog eens bier en gebakken aardappelen of friet eet, vliegen de kilo’s eraan tijdens je vakantie. De Duitse keuken omvat echter veel meer dan alleen grote stukken vlees. In Duitsland is een uitgebreide biologische keuken te vinden met vezelrijk eten en mager beleg. Vooral de broodmaaltijden zijn hier een voorbeeld van. onze tip is dan ook om het calorierijke avondeten te compenseren met een licht ontbijt en een lichte lunch. Probeer bij het diner ook af en toe te kiezen voor ongepaneerde vlees en vissoorten zodat je niet elke dag schnitzel en worst eet. Vraag naar salades en gebruik zo weinig mogelijk saus. Saus is namelijk een van de grote boosdoeners bij het aankomen. Een van de grootste problemen in Duitsland lijken de porties te zijn die je voorgeschoteld worden. Eet daarom rustig zodat je op tijd weet dat je genoeg hebt en voel je niet verplicht om altijd je bord leeg te eten in een restaurant of in het hotel.

Franse kaas

Frankrijk
In Frankrijk is het eten ontzettend belangrijk. Eten neemt een centrale plaats in voor velen in het sociale leven. Er zijn diverse valkuilen in het land op het gebied van eten. Kaas is een van die valkuilen. Er zijn ontzettend veel verschillende soorten kaas en het is een van de belangrijkste dikmakers in het land. Fransen proeven altijd van kaas nadat ze warm gegeten hebben. Op dat moment zit je eigenlijk al vol en eet je het alleen om te proeven. Kaas is niet echt geschikt als broodbeleg of als hapje bij de borrel. Dit geldt in nog hogere mate voor brie. Overigens wordt er in restaurants vaak kaas verwerkt in gerechten. Let hierop wanneer je de menukaart bekijkt. In Frankrijk zijn er overigens meer dan genoeg alternatieven voor een ongezonde maaltijd. In de Franse keuken vind je vele magere vleessoorten en ook vis er erg populair. Let op de verschillende soorten soep zoals vissoep en uiensoep. Dit lijken lekkere voorafjes, maar bevatten veel calorieën. Bestel eens een lekkere salade met brood. Deze is licht verteerbaar en tegelijkertijd zeer voedzaam. Over brood gesproken: eet bewust af en toe volkoren brood en niet altijd het witte stokbrood dat veel Nederlanders zo graag eten tijdens hun vakantie in Frankrijk!

Meer informatie
Nice-info.be
Duitsland Zoover
Eet goed voel je goed

LAAT EEN REACTIE ACHTER