Europees cokegebruik onder jongeren stijgt explosief

    1
    738

    Drie miljoen jongeren in Europa gebruiken regelmatig cocaïne, doorgaans in het weekend maar ook het dagelijks gebruik neemt steeds meer toe. Dit is de conclusie die kan worden getrokken uit een recente internationale reportage van het tijdschrift Reader’s Digest. Het blad stelt vast dat zes Europese landen kampen met een zeer verontrustend cokeprobleem onder jongeren, wat betekent dat ongeveer 5% snuift. Het gaat om België, Frankrijk, Ierland, Italië, Spanje en Engeland[1]. Nederland volgt met een gemiddelde van drie procent, waarmee ons land ook duidelijk tot de Europese probleemgebieden behoort. “Een lijntje coke gebruiken op het schoolplein is helaas niet ongebruikelijk meer,” concludeert Reader’s Digest hoofdredacteur Oele Steenks.

    Uit statistieken, bijgehouden door het Europese Monitorcentrum voor Drugs en Drugsverslaving (EMCDDA), blijkt dat cocaïne het favoriete stimulerende middel is onder Europese jongvolwassenen tussen de 15 en 34 jaar. Reader’s Digest dook in Europese schoolenqu(ee)tes die aantonen dat in de landen met het zwaarste cokeprobleem, zoals Spanje, Groot-Brittannië en Ierland, één op de vijf vijftienjarigen cocaïne kreeg aangeboden en dat één op de twintig de witte poeder ook daadwerkelijk gebruikt. Sommige tieners beginnen al voor hun vijftiende jaar.

    Ook in Nederland, waar door veel geld voor de behandeling en preventie de volwassen consumptie van coke zich heeft gestabiliseerd, is het cocaïnegebruik bij jongeren juist sterk toegenomen. Cocaïne is ‘iets normaals’ geworden. Onderzoekers van IVO, een instituut voor verslavingsonderzoek in Rotterdam, hebben gemeld dat sinds vorig jaar ‘bij sociaal geïntegreerde adolescenten en jongvolwassenen cocaïne geen bijzondere drug meer is’. Met andere woorden: cocaïne is niet meer alleen voor aan lager wal geraakte types, maar kan door elke scholier bij een drugskoerier worden besteld.

    Veel jongeren gebruiken cocaïne om hun avondje stappen te verlengen en meer alcohol te drinken, aldus professor Mark Bellis, een belangrijke Britse drugsonderzoeker. Hij werkte ook mee aan een onderzoek uitgevoerd in negen steden, waaruit bleek dat gemiddeld bijna één op de drie jonge nachtclubbezoekers op zijn minst één keer cocaïne had gebruikt.

    Naast psychische schade, voornamelijk psychose en paranoia, legt de drug een zware druk op het hart. Spasmen, beroerten en een hartstilstand kunnen het gevolg zijn. Artsen vermoeden dat in 40 procent van de gevallen waarbij jonge mannen hulp zoeken voor pijn in de borst, cocaïne in het spel is.

    Het gebruik van cocaïne in combinatie met alcohol leidt tot de aanmaak van cocaethyleen, een stof die de lever vergiftigt en het hartvaatstelsel beschadigt. Het veroorzaakt ook agressie en verhoogt de kans op geweld.

    Cocaïnegebruik herkennen! Enkele duidelijke signalen:
    – Grimmige stemmingsveranderingen
    – Er begint geld te ontbreken
    – Gewichtsverlies
    – De huid verslechtert – cocaïne onttrekt vitaminen en mineralen aan het lichaam
    – Minder eten of meer slapen
    – Depri-dinsdag: neerslachtigheid na cocaïnegebruik tijdens het weekend.

    Wat kunt u eraan doen?
    – Blijf kalm; woede en angst belemmeren communicatie.
    – Provoceer gebruikers niet met emotionele woorden of vloeken.
    – Luister naar hun mening over drugs, ook al bent u het er niet mee eens.
    – Stel vragen die een open gesprek bevorderen.
    – Wees eerlijk: overdrijf of onderschat de risico’s van drugs niet.
    – Moedig gebruikers aan een oplossing te bedenken voor hun problemen.

    DELEN
    Vorig artikelOnderzoekers UMC Utrecht zorgen voor doktersdiploma in één dag
    Volgend artikelEfficiente en doelmatige psychiatrische patiëntenzorg: patientgedreven!
    The Reader's Digest Association, Inc., is een internationale media- en marketingonderneming met meer dan 20 merken. Reader’s Digest zorgt voor inspiratie, kennisontwikkeling en entertainment en brengt lezers/website bezoekers over de hele wereld met elkaar in contact. Het concern heeft vestigingen in 45 landen die boeken, tijdschriften, educatieve uitgaven en muziek- en videoproducten uitbrengen in lokale markten. Hiermee heeft Reader’s Digest een totaal klantenbestand van 100 miljoen huishoudens in 79 landen opgebouwd. De onderneming publiceert 92 tijdschriften, waaronder 50 edities van Reader's Digest, het tijdschrift met de grootste oplage ter wereld, en onderhoudt 65 merkwebsites die 18 miljoen unieke bezoekers per maand genereren. De onderneming verkoopt wereldwijd 68 miljoen boeken, muziek- en videoproducten per jaar. Het hoofdkantoor is gevestigd in Pleasantville, New York.

    1 REACTIE

    LAAT EEN REACTIE ACHTER