Biologische supermarkt trekt nieuwe groep ‘lichtgroene’ consumenten

0
916

De biologische supermarktketen EkoPlaza, die op 8 maart 2012 haar 50ste winkel opent, maakte de afgelopen jaren een enorme groei door. De laatste 1,5 jaar opende de biologische gemiddeld supermarkt 2 supermarkten per maand. Hieruit blijkt de toenemende vraag naar biologische producten van de ‘lichtgroene’ consument.

Deze groep consumeert niet overwegend biologisch, maar kiest wel steeds vaker voor een duurzaam alternatief. Om inzicht te krijgen te krijgen, onderzocht EkoPlaza het profiel van ruim 450 klanten door heel Nederland. De gemiddelde klant bij EkoPlaza blijkt overwegend vrouw en HBO-WO opgeleid te zijn en veelal geen kinderen te hebben.

In het onderzoek werd ook naar de aankoopmotieven en de persoonlijke waarden gevraagd. Hieruit blijkt dat men biologisch zowel om de eerlijke productiemethode als om de smaak koopt. Omdat de levensstijl van deze consumenten niet overwegend groen is, omschrijft EkoPlaza hen als ‘lichtgroen’. De persoonlijke waarden zijn zowel sociaal als individueel, maar absoluut niet competitief. Verschillen tussen regio’s waren nauwelijks zichtbaar, behalve dat er in de noordelijke provincies een relatief grotere groep klanten van 55+ is. Met de opening van de nieuwe supermarkt in Leeuwarden verwacht EkoPlaza echter ook een jonger publiek te trekken.

Van buurtwinkel tot keten
Wat begon als een biologische buurtwinkel in Amsterdam, is uitgegroeid tot een landelijke keten van supermarkten. Belangrijkste redenen voor de groei zijn een bewuster eet- en kookpatroon en het toenemende aantal hobbykoks. De opening van de 50ste winkel is voor EkoPlaza een belangrijke mijlpaal, die uitgebreid gevierd zal worden. Op 8 maart worden zelfs twee winkels geopend: zowel in Delft als Leeuwarden opent de supermarktketen een winkel.

Beste biologische recept
De opening wordt dan ook gecombineerd met een 24Kitchen recepten- en kookwedstrijd. Mensen kunnen hun lekkerste eigen biologische recepten tot en met 3 maart insturen via de Facebook-pagina of de EkoPlaza-website. Na selectie van de beste recepten worden vier genomineerden uitgenodigd het tegen elkaar op te nemen in de EkoPlaza supermarkten in Delft en Leeuwarden. In iedere vestiging gaan twee mensen koken onder leiding van de 24Kitchen-chefs. De uiteindelijke winnaar mag een jaar lang gratis shoppen bij EkoPlaza voor een bedrag van 2.400 euro. De 50 beste recepten worden gebundeld in een EkoPlaza-kookboek, dat zowel online als in print gepubliceerd zal worden. 24Kitchen, die onlangs de AGF Innovatieprijs 2012 won, wil met de samenwerking het gebruik van biologische producten in de thuiskeuken stimuleren.

DELEN
Vorig artikelNederlandse Vereniging van Diëtisten daagt minister van VWS
Volgend artikelKamer 202
Avatar
Bewust lekker eten is een betaalbare keuze geworden dankzij EkoPlaza, de biologische supermarkt. Proef de pure smaak van voeding die op een natuurlijke manier is geproduceerd. Geniet van de wetenschap dat u uw lichaam voedt met de beste producten, zonder daarmee het milieu onnodig te belasten. En, door de transparante samenwerking met boeren en telers, kan EkoPlaza haar prijzen als biologische supermarkt betaalbaar houden. Zoals het natuurlijk hoort; het beste voor iedereen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER